Methodology to evaluate project management and knowledge in a university

Authors

  • Sadilet Díaz Pérez Technological University of Havana
  • Nora Unger Marbán Technological University of Havana
  • Daniel Alfonso Robaina Technological University of Havana

Keywords:

Project Management, Knowledge Management, Strategic Planning.

Abstract

The main objective of the present work is to: Establish a methodology to evaluate project and knowledge management at the José Antonio Echeverría University of Technology in Havana. For what is formulated as a problem to be solved: How to contribute in CUJAE to project management and knowledge approaches? The tools used to fulfill the purpose of this study were: Review of the documentation, Interviews, Diagnostic Methodology, Checklist, Diagram of Relations and Alpha of Cronbach. Making use of the above tools, it was obtained as a result that the variable on which the main actions in the university should be directed is on Strategic Planning; arriving at the following conclusions: A methodology was elaborated and partially implemented in order to evaluate the projects and knowledge management in the Technological University of Havana, with which deficiencies were detected in the variables analyzed and a priority order was proposed to eradicate those deficiencies.

Author Biographies

Sadilet Díaz Pérez, Technological University of Havana

She graduated from Industrial Engineering (2017) at the Technological University of Havana "José Antonio Echeverría" (CUJAE), Havana, Cuba. Master's Degree Student in Management, Edition 18 at CUJAE. CUJAE Project Management Specialist since 2017.

Nora Unger Marbán, Technological University of Havana

She graduated from Industrial Engineering (2017) at the Technological University of Havana "José Antonio Echeverría" (CUJAE), Havana, Cuba. Commercial Specialist at the Center for Genetic Engineering and Biotechnology since 2018.

Daniel Alfonso Robaina, Technological University of Havana

He graduated as an Industrial Engineer (2003) at the Higher Polytechnic Institute "José Antonio Echeverría" (CUJAE), Havana, Cuba. Doctor in Technical Sciences (2007) at CUJAE. Assistant Professor (2008) Full Professor (2014). Vice-rector for Research and Postgraduate Studies at CUJAE since 2015. He graduated as an Industrial Engineer (2003) at the “José Antonio Echeverría” Higher Polytechnic Institute (CUJAE), Havana, Cuba. Doctor in Technical Sciences (2007) at CUJAE. Assistant Professor (2008) Full Professor (2014). Vice-rector for Research and Postgraduate Studies of the CUJAE since 2015.

References

Anchundia, D. V. (2015). “Seguimiento y Control de los Sistemas de Gestión de Proyectos Promeinfo”. (Tesis de grado), Universidad de Guayaquil.

Doñe, S. R., Canelon, J. E., Barbosa, S. O., & Herrera, R. Y. (2018). Análisis de la gestión de proyectos de investigación realizados en la Universidad Central del Este: una primera aproximación desde el estándar PMBOK. 6(3), 17.

Duncan, W. R. (1996). A guide to the project management body of knowledge.

Gómez, D. R. (2006). Modelos para la creación y gestión del conocimiento: una aproximación teórica. Educar.

Gómez, L. G. (2005). La evaluación en la gestión de proyectos y programas de desarrollo.Una propuesta integradora en agentes, modelos y herramientas. (E. J. A. Z. Nagusia Ed. 1 ed.).

González, D. (2013). Aplicación de herramientas lean en la gestión de proyectos de edificación. (Maestría), Universidad de Valladolid.

Hernández, K. B., Vega, E. O., & Prado, J. C. A. (2017). Gestión del conocimiento y capacidad de innovación (E. Mejoras Ed. Ediciones Universidad Simón Bolívar ed.).

Herrera, D. A. (2014). Procedimiento para a Gestión del Proceso de Extensión Universitaria en El Intituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría (ISPJAE) (Maestría), Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría.

Jiménez, A. L. L., Cornelio, R. R., & Vera, Y. J. (2017). Gestion Del Conocimiento En Universidades Públicas Mexicanas. European Scientific Journal, 13, 17.

León, I. D. (2013). Gestión del conocimiento, formación docente de Educación Superior y Desarrollo de Estilos de Enseñanza: interacciones e interrelaciones. Revista de Investigación, 37.

Rivera, S. P. (2013). Estudio y diseño de una oficina de gestión de proyectos (PMO) para empresas del sector bancario como alternativa para optimizar la administración del portafoliode proyectos en términos de tiempo, costo y calidad. (Maestría), Universidad Politécnica Salesiana.

Rodríguez, N. F. (2002). Manual de Proyecto (J. d. Andalucía Ed.).

Sánchez, J. A. P. (2000). Gestión del conocimiento en instituciones universitarias. Scire, 6, 22.

Singh, H. (2016). Project Management Analytics Project Management Analytics. A Data-Driven Approach to Making Rational and Effective Project Decisions (pp. 329).

Soltero, A. P., Soto, V. L., Valenzuela, M. B., & Duarte, J. A. L. (2013). Un diagnóstico de la gestión del conocimiento en las pymes del sector restaurantero para identificar áreas de mejora en sus procesos productivos. Intangible Capital, 9, 31.

Wallace, W. (2014). Gestión de Proyectos. 68.

Published

2019-12-10

How to Cite

Díaz Pérez, S. ., Unger Marbán, N. ., & Alfonso Robaina, D. . (2019). Methodology to evaluate project management and knowledge in a university. Scientific Journal Visión De Futuro, 24(1). Retrieved from https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/362

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.