Relationship between the socioeconomic, sociodemographic and BTL publicity factors in the incidence of childhood obesity in Cuenca-Ecuador

Authors

  • Marco Antonio Ríos Ponce University of Azuay https://orcid.org/0000-0003-0586-680X
  • Juan Francisco Álvarez Valencia University of Azuay
  • Diana Carolina Arízaga Toledo University of Azuay
  • Joffre Sebastián Arteaga Huiracocha University of Azuay

Keywords:

Social Marketing; Advertising; Below the Line; Childhood Obesity; Communication.

Abstract

An exploratory-descriptive research was developed to determine the influence that BTL, advertising and electronic media had on children and their parents when choosing food products. Two research methods were applied. A qualitative research gathered information through focus group, interviews with experts and interviews. Then, a quantitative research was carried out through surveys applied to parents of overweight children. Finally, the data was proessed and the socio-economic and socio-demographic results were obtained. This information allowed to identify the behavior of the families in Cuenca-Ecuador.

Author Biographies

Marco Antonio Ríos Ponce, University of Azuay

PhD (c) in Administration; Master in Business Administration; Postgraduate in Marketing in the Pharmaceutical Industry; Business Administration Specialist; Commercial Engineer; Professor-Researcher, University of Azuay; Marketing Career Coordinator; UDAAKADEM Magazine General Editor. E-mail: marcoantonioriosponce@gmail.com

Juan Francisco Álvarez Valencia, University of Azuay

Master in Business Administration with a mention in Marketing, Universidad de Belgrano, Buenos Aires, Commercial Engineer, Teacher-Researcher, Coordinator of Projects of Relationship with Society, Universidad del Azuay. E-mail: falvarezv@uazuay.edu.ec

Diana Carolina Arízaga Toledo, University of Azuay

Marketing Engineer - Universidad del Azuay - Ecuador. E-mail: dianacaroarizagat@yahoo.com

Joffre Sebastián Arteaga Huiracocha, University of Azuay

Marketing Engineer - Universidad del Azuay - Ecuador. E-mail: itoartega55@gmail.com

References

Aaker, D., & Joachimsthaler, E. (2005). Liderazgo de marca. Bilbao, España, Ediciones Deusto.

Alonso Vázquez, M. (2006). Marketing Social Corporativo. Barcelona: eumed.net.

American Marekting Association. (2013, Julio). Recuperado de https://www.ama.org/AboutAMA/Pages/Definition-of-Marketing.aspx

Andreasen, A. (1995). Marketing Relacional.

Bonello, M. (2009, Diciembre 16). Eye to eye. Innovando en contacto real con marcas.

Ceberio, I. (2016). Patia. Recuperado de http://www.patiadiabetes.com/mx/frenar-obesidad-infantil/

Centro de Recursos de Promoción y EpS. (2017, Junio 16). Murcia Salud. Recuperado de http://blogs.murciasalud.es/edusalud/2017/06/16/influencia-de-la-publicidad-en-la-alimentacion-infantil/

Deep, D. D. (2014, Noviembre 21). in Slideshare. Recuperado de https://es.slideshare.net/diegodanieldeep/atl-41862501

Forero Santos, J. (2010). El Marketing Social como Estratégia para la Promoción de la Salud.

Freire, W., & Ramírez, M. (n.d.). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición. Recuperado de http://www.salud.gob.ec/encuesta-nacional-de-salud-y-nutricion-ensanut/

Harrison Garrido, J. (2010, Junio 18). El BTL, una alternativa y publicitaria.

Hernández Sampieri, R., & Fernández Collado, C. (2006). In Metodología de la Investigación (p. 241). México D.F: McGraw-Hill Interamericana.

Keller, K. (2008). Administración Estratégica de Marca. Naucalpan de Juárez, México: Pearson Editorial.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). In Marketing (Décimocuarta ed., p. 720). México: Pearson Education Inc.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2017). Fundamentos del Marketing (13th ed.). México DF, México: Pearson Educación de México S.A.

Kotler, P., & Roberto, L. (1992). Marketing Social. Ediciones Diaz de Santos, S.A.

Lindstrom, M. (2008). Buyology. Barcelona, España: Gestión 2000.

Mercado H, S. (2004). Mercadoténica Programada. México D.F: Grupo Noriega Editores.

Monge, S. (n.d.). neuromarca. Recuperado de http://neuromarca.com/neuromarketing/

Mosquera, R. (2014). hcjb más. Recuperado de http://radiohcjb.org/obesidad-infantil-en-el-ecuador/

Organización Mundial de la Salud. (2016, Junio). Organización Mundial de la Salud. Recuperado de http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/es/

Pérez del Campo, E. (2002). La comunicación fuera de los medios (Below The Line). Madrid, España, ESIC Editorial.

Pérez Romero, L. (2004). Marketing Social. Pearson Educación.

Ramírez Reyes, C. (2009, Julio). Modelo Estratégico para BTL.

Real Academía Española de la Lengua. (2017). Real Academia Española. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=apfpA3Q

Rodríguez Rossi, R. (n.d.). La obesidad infantil y los efectos de los medios electrónicos de comunicación. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/invsal/isg-2006/isg062g.pdf

Salud, Organización Mundial de la Salud. (2017). Organización Mundial de la Salud. Recuperado de http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2017/increase-childhood-obesity/es/

Thompson, I. (2005, Julio). PromonegocioS.net. Recuperado de https://www.promonegocios.net/mercadotecnia/publicidad-historia.html

UNICEF. (2014). UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.org/ecuador/media_27842.htm

Unión Europea. (2011). Libro Verde de la Comisión Europea.

Zaltman, G., & Kotler, P. (1971). El Marketing Social: Un acercamiento hacia la planeación de los cambios sociales. Journal of Marketing

Published

2019-01-02

How to Cite

Ríos Ponce, M. A. ., Álvarez Valencia, J. F. ., Arízaga Toledo, D. C. ., & Arteaga Huiracocha, J. S. . (2019). Relationship between the socioeconomic, sociodemographic and BTL publicity factors in the incidence of childhood obesity in Cuenca-Ecuador. Scientific Journal Visión De Futuro, 23(1). Retrieved from https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/306

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.