Approximation to a model of governance in public universities of the province of Pichincha of Ecuador

Authors

  • Betzabé del Rosario Maldonado Mera University of the Armed Forces ESPE https://orcid.org/0000-0002-5092-3773
  • José Javier Buenaño Cabrera University of the Armed Forces ESPE
  • Karla Viviana Benavides Espinosa University of the Armed Forces ESPE

Keywords:

University governance; University autonomy; Higher education.

Abstract

In the last decade, Ecuador's higher education system observes substantial changes, whose dynamics has stressed marked transformations within universities. This work follows the research from the perspective of internal governance, to make an approach to the prevailing models in universities involved in the study. The analysis considers a systemic approach, where the term governance is associated with the government's ability to define the work of higher education institutions and forms of internal organization to fulfill the role granted. The study is documentary type eminently qualitative, based on sources of information obtained from official websites of universities and various higher education organizations. In a complementary manner, a questionnaire was applied through a survey to advisers from the same institutions to confirm or contrast the conclusions generated. The principles of governance considered in the study are autonomy, academic freedom, accountability, participation and institutional representation. The results show that the control mechanisms implemented by the State influence within universities and shape differences in models exercised governance.

Author Biographies

Betzabé del Rosario Maldonado Mera, University of the Armed Forces ESPE

Master in Organization Management, University of Valparaíso - Chile. Candidate for a Doctor of Administration Sciences from the National University of La Plata - Argentina. Research Professor at the University of the Armed Forces ESPE. Coordinator of the Self-Assessment Commission of the Department of Economic, Administrative and Trade Sciences.

José Javier Buenaño Cabrera, University of the Armed Forces ESPE

MBA specialty Marketing, Polytechnic School of the Army - Ecuador. Candidate for a Doctor of Administration Sciences from the National University of La Plata - Argentina. Research Professor at the University of the Armed Forces ESPE. Department of Economic, Administrative and Commercial Sciences.

Karla Viviana Benavides Espinosa, University of the Armed Forces ESPE

MBA specialty Marketing, Polytechnic School of the Army - Ecuador. Candidate for a Doctor of Administration Sciences from the National University of La Plata - Argentina. Research Professor at the University of the Armed Forces ESPE. Department of Economic, Administrative and Commercial Sciences. Coordinator of the Master in Marketing.

References

Alcántara, A. (2012). Gobernanza, gobierno y gobernabilidad en la educación superior (Primera ed.). (B. Lerner, R. Uvalle, & R. Moreno, Edits.) Toluca, México: UNAM-IIS/LAPAC. Obtenido de https://www.ses.unam.mx/curso2016/pdf/23-sep-Alcantara.pdf

Asamblea Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador - Asamblea Nacional. Recuperado de: www.asambleanacional.gov.ec/documentos/constitucion_de_bolsillo.pdf

Asamblea Nacional. Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. Ley Orgánica de Educación Superior. Quito, Ecuador. 6 de Octubre de 2010. Recuperado de: http://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/07/loes.pdf

Bengoetxea, E. (2012). La reforma de la gobernanza de la educación superior en la práctica. Puesta en práctica de los objetivos políticos en la gestión universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 86-98. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78023425008

Brunner, J. (2011). Gobernanza universitaria: tipología, dinámicas y tendencias. Revista de Educación, 137-159. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re355/re355_06.pdf

Brunner, J. J. (2012). La idea de universidad en tiempos de masificación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3(7), 130-143. Recuperado de https://ries.universia.net/article/viewFile/86/144

Brunner, J. J., & Ganga, F. A. (2016). Dinámicas de transformación en la educación superior latinoamericana: desafios para la gobernanza. Opción, 12-35. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31047691002

Carrasco, A. (2017). Los nuevos modelos de gobernanza universitaria. El caso de la Unión Europea como organismo supranacional que configura el sistema universitario español. Journal of Supranational Policies of Education(Extraordinario), 107-122. Recuperado de: doi:https://doi.org/10.15366/jospoe2017.m1

Castro, D., & Gairín, J. (2013). Retos en la gobernanza de las universidades españolas. Perspectiva Educacional, 52(1), 4-30. Recuperado de: file:///C:/Users/javierb/Downloads/Dialnet-LaUniversidadempresaEnElCapitalismoCognitivo-4880004.pdf

CEAACES - Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior-. (2015). Título del informe. Recuperado de: http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2016/06/Modelo-de-evaluacio%CC%81n-institucional-2016.pdf

Cifuentes et al, (2016). Asuntos de Gobierno Universitario. Bogota, Colombia. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

CONEA. (2009). Mandato Constituyente No. 14: Evaluación de Desempeño de las Universidades y Escuelas Politécnicas del Ecuador. Recuperado de: http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2014/02/INFORME_FINAL_UNIVERSIDADES_M141.pdf

Endika, B. (2012). La reforma de la gobernanza de la educación superior en la práctica. RUSC, 9(2), 86 - 99. doi:<http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v9i2.1415>

Ganga et al, (2017). Análisis sincrónico de la gobernanza universitaria: una mirada teórica a los años sesenta y setenta. Educ. Pesqui, 553-568. doi:dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201608135289

Marín, V. (2011). La libertad académica de Conrad Russell. Perfiles Educativos, 33(134), 207-212.

Mayntz, R. (2006). Governance en el Estado moderno. Posdata, 103-120.

Mora, J. G. (2000). El profesorado universitario: Situación en España y tendencias internacionales. Madrid: Cuadernos del Consejo de Universidades. Recuperado de https://books.google.com.ec/books?id=U5p1gdNIJnwC&pg=PA33&dq=Profesorado+universitario:+situaci%C3%B3n+en+espa%C3%B1a+y+tendencias+internacionales+/+mora+2000&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjT3cygs9zYAhWJ61MKHfLmBfcQ6AEIJTAA#v=onepage&q=Profesorado%20universitario

Prats, J. (28 de abril de 2016). Asociación Internacional para la Gobernanza, la Ciudadanía y la Empresa. Obtenido de http://www.aigob.org/category/revista-gobernanza-38/

Puga, R. (26 de Enero de 2018). Gobernanza en las IES públicas de Quito. (J. Buenaño, Encuestador)

Ruiz, B. (25 de Enero de 2018). Gobernanza en las IES públicas de Quito. (B. Maldonado, Encuestador)

San Martín, J. (24 de Enero de 2018). Gobernanza en las IES públicas de Quito. (J. Buenaño, Encuestador)

Uauy et al, (2014). Estudio Técnico N°22. Análisis comparado de tipos de gobernanza y rankings internacionales. Universidad de Chile. Chile. Recuperado de: www.uchile.cl/documentos/resumen-estudio-tecnico-n-22_118152_1_5915.pdf

Virgili et al, (2015). Gobernanza universitaria o cogobierno: El caso de la Universidad de Concepción de Chile. Ultima década, 23(42), 187-216. doi:dx.doi.org/10.4067/S0718-22362015000100009.

Published

2019-07-03

How to Cite

Maldonado Mera, B. del R., Buenaño Cabrera, J. J. ., & Benavides Espinosa, K. V. . (2019). Approximation to a model of governance in public universities of the province of Pichincha of Ecuador. Scientific Journal Visión De Futuro, 23(2). Retrieved from https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/369

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.