Adoption of corporate governance practices of the chilean market in triennium 2015 – 2017
Keywords:
Corporate Governance; Degree of adoption; NCG N°385.Abstract
The present research describes the degree of adoption of corporate governance practices of 203 Chilean open anonymous corporations during the 2015-2017 triennium, in compliance with the Norm of General Character N°385. The aforementioned practices must be reported annually to the securities market regulator in Chile, called Comisión para el Mercado Financiero (Commission for the Financial Market). The data analysis, within a confidence interval of 95%, was divided into two stages. First, with a descriptive statistical analysis, and secondly, the presentation of the levels of adoption at the market level, categories and principles for the periods 2015, 2016 and 2017. In both stages, it was established that the degree of adoption is low (close to 30%), and that in the three years of study no interest to make significant improvement in the adoption of corporate governance practices has been evidenced by the corporations.References
A&C Consultores Auditores SpA. (2019). Revisión de resultados: Implementación Norma de Carácter General N°385 de Gobiernos Corporativos. ¿Se avanza en materia de gobernanza corporativa?. Recuperado de: //www.elmostrador.cl/media/2016/07/Revision-de-resultados.-Implementacion-Norma-de-Caracter-General-N%C2%B0385-de-Gobiernos-Corporativos.pdf
Agüero, J. (2009). Gobierno Corporativo: una Aproximación al Estado del Debate. Visión de Futuro. Vol. 11 (N°1).
Altamirano et al., (2019). Gobierno Corporativo e Innovación Social en el sector de la economía popular y solidaria. Uniandes Episteme. 24-48.
Anderson, et al, (2008). Estadística para Administración y Economía. México D.F., México D.F., México: CENGAGE.
Arenas, F., & Sánchez, J. (2017). Gobiernos Corporativos: Resultados de la aplicación de la Norma de Carácter General N°385. Contabilidad, Auditoría e IFRS. 83.
Briozzo, et al, (2018). Análisis del marco normativo del gobierno corporativo para la Argentina. Visión de Futuro. 33-53.
Castro, R., & Cano, M. (2004). Buen gobierno corporativo, solución a la crisis de confianza: Cambios en la contabilidad y auditoría, aporte a los estándares internacionales, apuntes de la comparación de los casos Parmalat - Enron. Contaduría Universidad de Antoquía. 17-51.
Fundación Instituto Iberoamericano de Mercado de Valores. (2015). El Gobierno Corporativo en Iberoamérica. Madrid: Fundación Instituto Iberoamericano de Mercado de Valores. Recuperado de: http://www.iimv.org/iimv-wp-1-0/resources/uploads/2015/04/gobierno-corporativo_web.pdf
Godoy et al, (2018). Análisis del primer intento de imponer autorregulación sobre gobierno corporativo en Chile: Resultados de un Oxímoron. Revista Chile de Derecho. 179-210.
Hueso, A., & Cascant, M. (2012). Metodología y Técnicas Cuantitativas de Investigación. Valencia-España, Editorial Universitat Politecnica de Valencia.
Iltis Consulting. (21 de 01 de 2019). Iltis. Recuperado de: https://www.iltis.cl/wp-content/uploads/2018/07/Gobiernos-Corporativos-en-Chile-NCG-385-Julio-2018.pdf
Ministerio de Hacienda. (20 de 10 de 2009). Introduce perfeccionamiento a la normativa que regula los gobiernos corporativos de las empresas. Chile.
Moraga, H., & Ropero, E. (2018). Gobierno Corporativo y desempeño financiero de las empresas más importantes del mercado búrsatil Chileno. Revista Venezolana de Gerencia. 145-162.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2004). Principios de Gobierno Corporativo. Paris.
Paul, E. (2017). El aporte del gobierno corporativo en las soluciones de los problemas actuales de la empresa moderna. Revista de Derecho. 3-25.
PwC Chile y Ese Business School Universidad de los Andres. (2016). Implementación de la Norma de Carácter General N°385: Estatus de los directorios en Chile. 1-44. Recuperado de:https://www.pwc.com/cl/es/publicaciones/assets/2016/Estatus_de_los_directorios_en_chile_en_NCG385.ptx.pdf.
Richart-Ramón et al, (2011). Análisis de la producción científica sobre Gobierno Corporativo a través de ISI Web of Science. Revista Española de Documentación Científica. 1-23.
Rivero, P. (2005). Responsabilidad social y gobierno corporativo: Información y transparencia. Revista Asturiana de Economía, Volumen 9 (N°30). Pág. 27.
Ruiz, A., & Steinwascher, W. (2007). Gobierno Corporativo, diversificación estratégica y desempeño empresarial en México. MPRA, Paper No. 3819 (5): 1-16.
Sánchez, J., & García-Meca, E. (2004). La influencia del gobierno corporativo en la rentabilidad de las empresas españolas. Boletín de Estudios Económicos. 305-322.
Superintendencia de Valores y Seguros. (2015). Informe Final: Fortalecimiento de Estándares de Gobierno Corporativo de las Sociedades Anónimas Abiertas. Santiago: SVS. Recuperado de: https://www.svs.cl/portal/principal/605/articles-20924_doc_pdf.pdf
Superintendencia Valores y Seguros. (08 de 06 de 2015). Norma de Carácter General N°385. Recuperado de: https://www.svs.cl/normativa/ncg_385_2015.pdf
Zegers, M., & Consiglio, J. (2013). Gobierno Corporativo en Latinoamérica: Un análisis comparativo entre Brasil, Chile, Colombia y México. Centro de Gobiernos Corporativos, Pontificia Universidad Católica de Chile. Recuperado de: http://centrogobiernocorporativo.uc.cl/Ver-documento/273-Gobierno-Corporativo-en-Latinoamerica-Un-Analisis-Comparativo-entre-Brasil-Chile-Colombia-y-Mexico.html.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Felipe Eduardo Arenas Torres
The works published in this magazine are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.5 Argentina license.
Important: The author is the owner of the rights to exploit the contents of the article of his authorship.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform and build from the material.
The licensor cannot revoke these liberties as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
Non-Commercial - You may not use the material for commercial purposes.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.