Approximation to a model of governance in public universities of the province of Pichincha of Ecuador
Keywords:
University governance; University autonomy; Higher education.Abstract
In the last decade, Ecuador's higher education system observes substantial changes, whose dynamics has stressed marked transformations within universities. This work follows the research from the perspective of internal governance, to make an approach to the prevailing models in universities involved in the study. The analysis considers a systemic approach, where the term governance is associated with the government's ability to define the work of higher education institutions and forms of internal organization to fulfill the role granted. The study is documentary type eminently qualitative, based on sources of information obtained from official websites of universities and various higher education organizations. In a complementary manner, a questionnaire was applied through a survey to advisers from the same institutions to confirm or contrast the conclusions generated. The principles of governance considered in the study are autonomy, academic freedom, accountability, participation and institutional representation. The results show that the control mechanisms implemented by the State influence within universities and shape differences in models exercised governance.References
Alcántara, A. (2012). Gobernanza, gobierno y gobernabilidad en la educación superior (Primera ed.). (B. Lerner, R. Uvalle, & R. Moreno, Edits.) Toluca, México: UNAM-IIS/LAPAC. Obtenido de https://www.ses.unam.mx/curso2016/pdf/23-sep-Alcantara.pdf
Asamblea Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador - Asamblea Nacional. Recuperado de: www.asambleanacional.gov.ec/documentos/constitucion_de_bolsillo.pdf
Asamblea Nacional. Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. Ley Orgánica de Educación Superior. Quito, Ecuador. 6 de Octubre de 2010. Recuperado de: http://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/07/loes.pdf
Bengoetxea, E. (2012). La reforma de la gobernanza de la educación superior en la práctica. Puesta en práctica de los objetivos políticos en la gestión universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 86-98. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78023425008
Brunner, J. (2011). Gobernanza universitaria: tipología, dinámicas y tendencias. Revista de Educación, 137-159. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re355/re355_06.pdf
Brunner, J. J. (2012). La idea de universidad en tiempos de masificación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3(7), 130-143. Recuperado de https://ries.universia.net/article/viewFile/86/144
Brunner, J. J., & Ganga, F. A. (2016). Dinámicas de transformación en la educación superior latinoamericana: desafios para la gobernanza. Opción, 12-35. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31047691002
Carrasco, A. (2017). Los nuevos modelos de gobernanza universitaria. El caso de la Unión Europea como organismo supranacional que configura el sistema universitario español. Journal of Supranational Policies of Education(Extraordinario), 107-122. Recuperado de: doi:https://doi.org/10.15366/jospoe2017.m1
Castro, D., & Gairín, J. (2013). Retos en la gobernanza de las universidades españolas. Perspectiva Educacional, 52(1), 4-30. Recuperado de: file:///C:/Users/javierb/Downloads/Dialnet-LaUniversidadempresaEnElCapitalismoCognitivo-4880004.pdf
CEAACES - Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior-. (2015). Título del informe. Recuperado de: http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2016/06/Modelo-de-evaluacio%CC%81n-institucional-2016.pdf
Cifuentes et al, (2016). Asuntos de Gobierno Universitario. Bogota, Colombia. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
CONEA. (2009). Mandato Constituyente No. 14: Evaluación de Desempeño de las Universidades y Escuelas Politécnicas del Ecuador. Recuperado de: http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2014/02/INFORME_FINAL_UNIVERSIDADES_M141.pdf
Endika, B. (2012). La reforma de la gobernanza de la educación superior en la práctica. RUSC, 9(2), 86 - 99. doi:<http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v9i2.1415>
Ganga et al, (2017). Análisis sincrónico de la gobernanza universitaria: una mirada teórica a los años sesenta y setenta. Educ. Pesqui, 553-568. doi:dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201608135289
Marín, V. (2011). La libertad académica de Conrad Russell. Perfiles Educativos, 33(134), 207-212.
Mayntz, R. (2006). Governance en el Estado moderno. Posdata, 103-120.
Mora, J. G. (2000). El profesorado universitario: Situación en España y tendencias internacionales. Madrid: Cuadernos del Consejo de Universidades. Recuperado de https://books.google.com.ec/books?id=U5p1gdNIJnwC&pg=PA33&dq=Profesorado+universitario:+situaci%C3%B3n+en+espa%C3%B1a+y+tendencias+internacionales+/+mora+2000&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjT3cygs9zYAhWJ61MKHfLmBfcQ6AEIJTAA#v=onepage&q=Profesorado%20universitario
Prats, J. (28 de abril de 2016). Asociación Internacional para la Gobernanza, la Ciudadanía y la Empresa. Obtenido de http://www.aigob.org/category/revista-gobernanza-38/
Puga, R. (26 de Enero de 2018). Gobernanza en las IES públicas de Quito. (J. Buenaño, Encuestador)
Ruiz, B. (25 de Enero de 2018). Gobernanza en las IES públicas de Quito. (B. Maldonado, Encuestador)
San Martín, J. (24 de Enero de 2018). Gobernanza en las IES públicas de Quito. (J. Buenaño, Encuestador)
Uauy et al, (2014). Estudio Técnico N°22. Análisis comparado de tipos de gobernanza y rankings internacionales. Universidad de Chile. Chile. Recuperado de: www.uchile.cl/documentos/resumen-estudio-tecnico-n-22_118152_1_5915.pdf
Virgili et al, (2015). Gobernanza universitaria o cogobierno: El caso de la Universidad de Concepción de Chile. Ultima década, 23(42), 187-216. doi:dx.doi.org/10.4067/S0718-22362015000100009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Betzabe del Rosario Maldonado Mera
The works published in this magazine are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.5 Argentina license.
Important: The author is the owner of the rights to exploit the contents of the article of his authorship.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform and build from the material.
The licensor cannot revoke these liberties as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
Non-Commercial - You may not use the material for commercial purposes.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.