Incidences of the public agenda on citizens’ political attitudes through the theory of forgotten effects
Keywords:
Forgotten effects; Uncertainty; Political marketing; Political attitudes; Public agenda.Abstract
This study contributes to the field of political marketing through the use of instruments based on the Theory of Forgotten Effects. According to this theory, when individuals attribute value to the incidences or connections between two sets of entities, with one set acting as the cause and the other as effect, intervening elements sometimes remain hidden, thus resulting in forgotten effects.To demonstrate the above, a group of citizens from the western Mexico City Metropolitan Area including the townships of Huixquilucan de Degollado and Naucalpan de Juárez in the State of Mexico were asked to determine the incidences between two sets of entities: on the one hand, issues from Mexico’s public agenda, and, on the other, the political attitudes of citizens. The interviews were collected shortly before the 2018 campaign for the presidency and other popularly elected offices began.The results show that the citizens did not identify several elements that are interpolated as forgotten effects between the two entities mentioned above, such as corruption, the economy, and trust in government leaders, among others.References
Álvarez, V. G. (2016). Modelo de efectos olvidados y exposición al riesgo cambiario en pymes manufactureras. Revista Científica Teorías, Enfoques y Aplicaciones en las Ciencias Sociales, 8(18), 67-84. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6577501
Aruguete, N. (2009). Estableciendo la agenda. Los orígenes y la evolución de la teoría de la Agenda Setting. Ecos de la comunicación, 2(2), 11-38. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/7119
Aruguete, N., & Muñiz, C. (2012). Hábitos comunicativos y política. Efectos en las actitudes políticas de la población mexicana. Anagramas-Rumbos y sentidos de la comunicación, 10(20), 129-146. Disponible en: https://ssrn.com/abstract=2371855
Bouza, F. (2012). Las metodologías de agenda en el estudio de la opinión pública como base de la comunicación política. Revista Digital de Marketing Aplicado, 1(8), 41-54. Disponible en: http://redmarka.net/ra/doc.php?n=1654
Carreón, F. A., Figueroa, E. G., & Montoya, D. A. (2017). Los Efectos Olvidados como una Herramienta en la Identificación de las Estrategias más Influyentes para la Consecución de los Objetivos de una Organización. Revista de Gestión Empresarial y Sustentabilidad, 3(1), 1-21.
Corral, D.L. (2016). Las agendas pública y mediática en México. Estudio preelectoral 2011-2012. Revista mexicana de opinión pública, (21), 13-30. Doi: https://doi.org/10.1016/j.rmop.2016.03.001
Duarte, M. A., & Jaramillo, C. M. C. (2009). Cultura política, participación ciudadana y consolidación democrática en México. Espiral, 16(46), 137-171. Disponible en: www.scielo.org.mx/pdf/espiral/v16n46/v16n46a5.pdf
Encuesta de Cultura Política y Prácticas Ciudadanas (ENCUP), Secretaría de Gobernación. Disponible en: http://www.encup.gob.mx/
García, B. M.S. (2011). Las reformas electorales a nivel federal en México. El Cotidiano, (166), 79-91. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32518423009
García, L. Ó. (2005). Desafectos y medios de comunicación: el estado de la cuestión de una relación difusa. Reflexión Política, 7 (14), 8-24. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11001402
García, M.J. (2011). Encuadres, conflictos y efectos de agenda. Zer,16(31), 167-181. Disponible en: http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/4835/4705
García Montaño, J. (2004). El malestar de la democracia en México: elecciones, cultura política, instituciones y nuevo autoritarismo (1ª. ed.). Madrid, España: Plaza y Valdés Editores.
Gil Aluja, J. (2002). Introducción de la Teoría de la incertidumbre en la gestión de empresas. Vigo, España: Editorial Milladoiro.
Gil Lafuente, A.M. & Barcellos, L. (2010). Una aplicación de la metodología de los efectos olvidados: los factores que contribuyen al crecimiento sostenible de la empresa. Cuadernos del CIMBAGE, (12), 23-52. Disponible en: http://ojs.econ.uba.ar/ojs/index.php/CIMBAGE/issue/view/62/showToc
Kaufmann, A., & Gil Aluja, J. (1988). Modelos para la investigación de efectos olvidados. Barcelona, España: Milladoiro.
Kaufmann, A., & Gil Aluja, J. (1993). Técnicas especiales para la gestión de expertos. Vigo, España: Milladoiro.
Macassi, L., S. (1999). Nuevos escenarios para las “Agendas Públicas”. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 5(9), 113-139. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31600906
Maldonado, C., & Casar, M. (2008). Formación de agenda y procesos de toma de decisiones: una aproximación desde la ciencia política. Documentos de trabajo cide 2008. (207). Disponible en: http://cide.repositorioinstitucional.mx/jspui/handle/1011/227
Mateos Díaz, A. (2004). Una aproximación a las actitudes políticas de los españoles mediante una estructura dimensional inductiva. Estudios Socio-Jurídicos, 6(2), 90-116. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2314925
McCombs, M., & Evatt, D. (1995). Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la agenda setting. Comunicación y sociedad, 8(1), 7-32. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4323749
Morris, S. D. (2011). Mexico’s political culture: The unrule of law and corruption as a form of resistance. Mexican Law Review, 3(2), 327-342. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/277204724
Norris, P. (2001). ¿Un círculo virtuoso? El impacto de las comunicaciones políticas en las democracias post-industriales. Revista Española de Ciencia Política, (4), 7-33. Traducción de Luis Ramiro Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/view/37313/20831
Peschard, J. (2019). La cultura política democrática (Segunda edición). Ciudad de México: Instituto Nacional Electoral.
Petrone, F. (2009). Estudio de agenda setting: Conceptos, metodología y bordajes posibles. V Jornadas de Jóvenes Investigadores. Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Disponible en: https://www.aacademica.org/000-089/234
Robinson, M. (1976). Public Affairs Television and the Growth of Political Malaise: The Case of "The Selling of the Pentagon". The American Political Science Review, 70(2), 409-432. DOI: https://doi.org/10.2307/1959647
Rodríguez, J.M., Ramírez, M.A. & Díaz, V. (2008). Efectos olvidados en las relaciones de causalidad de las acciones del sistema de capacitación en las organizaciones empresariales. Revista de métodos cuantitativos para la economía y la empresa, 5, 29-48.Disponible: https://www.upo.es/revistas/index.php/RevMetCuant/article/view/2106
Rodríguez-Virgili, J., López-Escobar, E. & Tolsá A. (2011). La percepción pública de los políticos, los partidos y la política, y uso de medios de comunicación. Comunicación y Sociedad,24 (2) 7-39. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3817066
Rubio, J.M. (2009). Opinión Pública y medios de comunicación. Teoría de la agenda setting. Gazeta de Antropología, 25(1) 1-17. Disponible en: http://hdl.handle.net/10481/6843
Salazar-Garza, R. (2012). El peso mexicano: la gestión de cobertura del riesgo cambiario mediante la Teoría de los Efectos Olvidados (The Mexican Peso: Exchange Risk Coverage Management through the Forgotten Effects Theory). Journal of Economics, Finance & Administrative Science, 17(32). Disponible en: https://ssrn.com/abstract=2070231
Sarasola, M. (2004). Efectos olvidados en el diseño de una campaña proselitista. Revista Científica Visión de Futuro, 1(1), 12-28. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7398097
Stubager, R. (2015). Inequality in the 'Conflict of Conflicts'? The Impact of Citizen Sophistication on Agenda-setting Effects. Political Studies, 63(4), 793-813. https://doi.org/10.1111/1467-9248.12131
Tamayo, M., & Carrillo, E. (2005). La Formación de la Agenda Pública. Foro Internacional, 45(4), 658-681. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59911177004
Tinto, A. J., Luna, A.K.A. & Cisneros, Q. D. P. (2017). Teoría de los efectos olvidados en el rescate de la imagen comercial de los artesanos del calzado en el cantón Gualaceo provincia del Azuay, Ecuador. Visión Gerencial, (1), 24-42. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=465549683003
Tronco, José del. (2012). Las causas de la desconfianza política en México. Perfiles latinoamericanos, 20(40), 227-251. Disponible en: www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-76532012000200009
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mauricio Ortigosa Hernández
The works published in this magazine are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.5 Argentina license.
Important: The author is the owner of the rights to exploit the contents of the article of his authorship.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform and build from the material.
The licensor cannot revoke these liberties as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
Non-Commercial - You may not use the material for commercial purposes.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.