The new economic and technological paradigms in tourism activity and its relationship with the environment
Keywords:
Tourism; New economic paradigm; New technologies; Sustainable activity.Abstract
This article presents results of the teaching-research task on the new economic paradigm and the new ways of communicating, marketing, selling and consuming in tourism. This new economic paradigm related to the third or -according to authors- the fourth industrial revolution that considers the collaborative common, the reduction of marginal costs closes to zero, the new sustainable energies and the internet of things. Added to this are the new Generations of people, Millennials and Centennials with particular motivations, emotions and behaviors for their travel experiences, closely connected to social networks and technologies, which lead to reconfigure the economic activity of tourism from its bases. There is even talk of the emergence of new verbs associated with the use of technology by these generations. New search platforms and shopping portals such as Booking, and online agencies such as Despegar, which are imposed on the market. Faced with these changes in scenario and demand, companies must adapt to this new economy and technological bases, redefining their way of connecting with their potential customers and their way of developing tourism in a more sustainable, active and less massive way.References
AIRBNB (17/04/17). Disponible en https://www.airbnb.com.ar
AIRDNA (17/04/2016). Disponible en: https://www.airdna.co.
Bilinkis, S. (2014). Pasaje al futuro. Buenos Aires, Argentina. Sudamericana.
Bordas, E. (13/09/2020). “Hacia el turismo de la sociedad de ensueño: nuevas necesidades de mercado”. Recuperado de: https://www.uoc.edu/dt/20219/
Cañigeral Bagó, A. (2014). Vivir mejor con menos. Descubre las ventajas de la nueva economía colaborativa. Barcelona. Editorial Conecta. Recuperado de: http://www.rebelion.org/docs/205643.pdf
Caraher, L. (2016). Millennials en la oficina. Como lidiar con una generación que no sigue las reglas. Buenos Aires, Argentina. Editorial Paidós.
Dieckow, L., Lansse, E. (2017). La problemática económica del turismo II. Un abordaje teórico, aplicado y práctico. Posadas, Argentina. EDUNaM - Editorial Universitaria de la Universidad Nacional de Misiones.
Dieckow, L., Lansse, E. (2020). LOS MILLENNIALS Y EL TURISMO. Análisis de las particularidades de esta generación en relación al consumo turístico, su percepción sobre la calidad, y su desempeño como profesional, en función de su formación, inserción laboral y Emprendedurismo. Proyecto de investigación. Integrantes: F. Fiorino, C. Castells, A. Maciel, M. Groh, C. Balustra, F. Banacor, F. Palucito, H. De Amaral, F. Pérez Levitt Código: 16H/493. Secretaría de Investigación y Postgrado. Facultad Humanidades y Ciencias Sociales. UNaM. Período 2018-2020.
El financiero (05/08/2017). “Millennials: nuevos dueños y señores del mundo”. Recuperado de: https://www.elfinancierocr.com/opinion/millennials-nuevos-duenos-y-senores-del-mundo/GIUEL2ZXKVC5NM3MUVLWHY2GF4/story/10/03/2019
Forbes (10/12/16). “6 rasgos clave de los Millennials, los nuevos consumidores”. Recuperado de: http://www.forbes.com.mx/6-rasgos-clave-de-los-millennials-losnuevos-consumidores/#gs.C7ttqvk
Hatum, A. (2013). Yrrupción. Los cambios generacionales y el futuro de la organización. Buenos Aires. Argentina. Temas grupo editorial.
Hidalgo, O. (18/09/2020). “Millennials: nuevos dueños y señores del mundo”. Recuperado de: https://www.elfinancierocr.com/opinion/millennials-nuevos-duenos-y-senores-del-mundo/GIUEL2ZXKVC5NM3MUVLWHY2GF4/story/
Hosteltur (07/02/2017). “Noticias de turismo” Recuperado de: http://www.hosteltur.lat/117430_alojamientosairbnb-argentina-aumentaron-50-2015.html
HOSTELTUR (14/01/2019). “Informe de TripAdvisor. Tendencias de los viajes en 2019 por edad y nacionalidad” Recuperado de:https://www.hosteltur.com/126132_tendencias-de-los-viajes-en-2019-por-edad-y-nacionalidad.html
Kuklinski, H. (11/02/17). “10 libros imprescindibles para entender el futuro de la economía digital”. Recuperado de: http://digitalismo.com/10librosimprescindibles-paraentender-el-futuro.
Ministerio de Turismo de Misiones (28/05/2018). “Estudio del perfil del turista verano 2018. Misiones, Argentina”. Recuperado de: https://issuu.com/mkt-mintur-misiones/docs/estudio_perfil_turista_verano_2018, 2/01/2021
Mora Simoes, D. (2017). Cómo cazar a un Millennial. Mitos y verdades sobre los jóvenes y su relación con el trabajo. Buenos Aires, Argentina. Ediciones B.
Naviera, A. (21/10/2019). “Así son los Centennials: la generación que está revolucionando la forma de hacer marketing y vender”. Recuperado de: https://marketing4ecommerce.net/los-centennials-la-generacion-digital-mas-experta-la-historia/
ORH Observatorio de RRHH (28/01/2020). “Los Millennials y Centennials ya representan el 59% de la fuerza de trabajo”. Recuperado de: https://www.observatoriorh.com/orh-posts/los-millennials-y-centennials-ya-representan-el-59-de-la-fuerza-de-trabajo.html
Ortega, M. (15/082018). “Las cuatro generaciones en las empresas” Recuperado de: https://www.ambito.com/edicion-impresa/las-cuatro-generaciones-las-empresas-n4030610
Red Argentina de destinos turísticos inteligentes (18/09/2020). Recuperado de: www.reddti.ar.com.ar
Rifkin, J. (2011). La tercera revolución industrial. España. Paidós.
Rifkin, J. (2014). La sociedad de coste marginal cero. España, Paidós.
UBER (17/04/2016). Disponible en: http://www.uberenargentina.com.ar
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Liliana María Dieckow
The works published in this magazine are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.5 Argentina license.
Important: The author is the owner of the rights to exploit the contents of the article of his authorship.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform and build from the material.
The licensor cannot revoke these liberties as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
Non-Commercial - You may not use the material for commercial purposes.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.